بصرف النظر عما قاله طارق الشناوى الناقد الفنى وما لا يعرفه
ان ام كلثوم كانت تسمع جيدا لعبد الوهاب والسنباطى وتنفذ ما قالوه لها
ان الموسيقار الحانه متشابهه ويلحن اغلب اغانيه من مقام واحد وهو البياتى
والعجيب بعد ان انتهى الموسيقار من تلحين كلمات اغنيه كلمة عتاب وراح لبيتها
سعيدا ليسمعها اللحن وبعد انتهاؤه طلبت منه ان يغير المقام الموسيقي
هذا معناه انها تخترع حيل وحجج له كل هذا كان بايعاز عبدالوهاب والسنباطى
المهم مفيش نصيب حتى لو لحن لها فلا يزيد الموسيقار مجدا يكفى ان الحانه وصلت للعالميه
سواء لحن لها ام لا يكفى اسم فريد الاطرش فقط
للاسف كلهم اعترفوا بعبقرية الموسيقار بعد وفاته
شكرا استاذ وليد علبى